Τα «κακά κορίτσια» της Ιστορίας: Δέκα γυναίκες που προκάλεσαν σκάνδαλα στην εποχή τους - Diogenis Press

ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

Home Top Ad

Post Top Ad

Σάββατο, 30 Μαρτίου 2019

Τα «κακά κορίτσια» της Ιστορίας: Δέκα γυναίκες που προκάλεσαν σκάνδαλα στην εποχή τους


H Ιστορία απονέμει συνήθως τα εύσημα στις αξιόλογες εκείνες γυναίκες που κατάφεραν να αφήσουν το δικό τους αποτύπωμα και να συμβάλουν στην αλλαγή προς το καλύτερο.

Αλλά τι γίνεται με τα «κακά» κορίτσια που άφησαν εποχή με τις σκανδαλώδεις, σοκαριστικές συμπεριφορές τους; Πολλές απ’ αυτές τις γυναίκες αντιμετώπισαν βία και έντονη κοινωνική κατακραυγή, αλλά πρόβαλαν σκληρή αντίσταση στην πίεση να συμμορφωθούν με τον περίγυρό τους, ακολουθώντας τον δικό τους δρόμο.


Μπέτι Πέιτζ

H Μπέτι Πέιτζ σε μια από τις χαρακτηριστικές της πόζες στο φακό του Ίρβινγκ Κλο (Φωτογραφία αρχείου: Wikimedia Commons)

Το διασημότερο “pin up girl” της δεκαετίας του 1950 με τα κατάμαυρα μαλλιά, τα μπλε μάτια και τη χαρακτηριστική φράντζα, η Μπέτι Πέιτζ, συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Ίρβινγκ Κλο , που την απαθανάτισε σε ορισμένες από τις πιο γνωστές πόζες της, πολλές εκ των οποίων με σαδομαζοχιστικό περιεχόμενο. Σκάνδαλο, όμως, προκάλεσε και η φωτογράφισή της για το Playboy τον Ιανουάριο του 1955 στην πουριτανική Αμερική.

Αργότερα εξαφανίστηκε από το προσκήνιο και σταμάτησε το μόντελινγκ καθώς ασπάστηκε τον προτεσταντισμό κι άρχισε να μετέχει σε κύκλους μελέτης της Βίβλου με στόχο να γίνει ιεραπόστολος. Αλλά μετά την αλλαγή καριέρας τα βρήκε σκούρα και ακολούθησαν κάποιοι ταραχώδεις γάμοι της, ενώ αντιμετώπισε και προβλήματα κατάθλιψης και νοσηλεύτηκε κάποια χρόνια σε ψυχιατρική κλινική με παρανοειδή μορφή σχιζοφρένειας.


Η επιρροή της στην αμερικανική ποπ κουλτούρα έγινε ιδιαίτερα αισθητή στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν κυκλοφόρησαν πολλές αφίσες της κι ένα βιβλίο κόμικ αφιερωμένο στην ίδια. Λίγο μετά επανεμφανίστηκε κι άρχισε να παραχωρεί συνεντεύξεις και να εισπράττει δικαιώματα από όσους χρησιμοποιούσαν την εικόνα της. Πέθανε το 2008 σε ηλικία 85 ετών.

Μπόνι Πάρκερ

H Μπόνι Πάρκερ μ' ένα πούρο στο στόμα κι ένα πιστόλι στο χέρι ποζάρει στο φακό το 1933 (Φωτογραφία αρχείου: Wikimedia Commons)

Το έτερον ήμισυ του Κλάιντ Μπάροου, με τον οποίο έσπερνε τον τρόμο στην Αμερική την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης, η Μπόνι Πάρκερ προκάλεσε σκάνδαλο με τη συμμετοχή της σε μια συμμορία που λήστευε και σκότωνε, έστω κι αν η ίδια ίσως να μην πυροβόλησε ποτέ κατά ζωντανού στόχου. Η φήμη της, όμως, εκτοξεύτηκε χάρις στις φωτογραφίες όπου πόζαρε κραδαίνοντας όπλο στα χέρια και μ’ ένα πούρο στο στόμα -πράγμα σοκαριστικό για τις γυναίκες της εποχής εκείνης-. Χώρια που η κοινή γνώμη σκανδαλιζόταν στην ιδέα ότι η νεαρή γοητευτική ξανθιά δεν είχε παντρευτεί τον Κλάιντ, άρα είχαν πιθανώς «βρώμικες, παράνομες» εξωσυζυγικές σχέσεις.

Κολέτ

Η Κολέτ σε μια φωτογραφία του 1932 (Φωτογραφία: Wikimedia Commons)Η Κολέτ σε μια φωτογραφία του 1932 (Φωτογραφία: Wikimedia Commons)

Η Σιντονί Γκαμπριέλ Κολέτ, γνωστή με το λογοτεχνικό της όνομα Κολέτ, έγινε ίνδαλμα για τις φεμινίστριες στις αρχές του εικοστού αιώνα καθώς έσπασε όλα τα ταμπού. Απηυδισμένη από τις διαρκείς απιστίες του άνδρα της, του δημοσιογράφου Ανρί Γκοτιέ Βιλάρ, που την έφερε σε επαφή με την υψηλή κοινωνία και της γνώρισε μεταξύ άλλων τον Όσκαρ Ουάιλντ και τον Μαρσέλ Προύστ, η λιμπερτίνα συγγραφέας είχε σεξουαλικές σχέσεις τόσο με άνδρες όσο και με γυναίκες. Όπως η Ματίλντ ντε Μορνί,  με την οποία χόρεψε το «Αιγυπτιακό Όνειρο» στο Μουλέν Ρουζ, ένα χορευτικό που απαγόρεψε η αστυνομία ως προκλητικό καθώς οι δύο γυναίκες αντάλλαξαν ένα παθιασμένο φιλί επί σκηνής. Αφού χώρισε τον Βιλάρ, αλλά και τον δεύτερο άνδρα της, έκανε αργότερα σχέση με τον θετό γιο της, Μπερτράν ντε Ζουβενέλ, όταν εκείνος ήταν μόλις 16 ετών και εκείνη πλησίαζε τα πενήντα.

Κλεοπάτρα Ζ΄Φιλοπάτωρ

Η πρώτη συνάντηση της Κλεοπάτρας με τον Ιούλιο Καίσαρα- πίνακας του Ζαν Λεόν Ζερόμ (1866) (Φωτογραφία: Wikipedia)

Η θρυλική τελευταία ενεργή βασίλισσα της πτολεμαϊκής Αιγύπτου Κλεοπάτρα Ζ΄ Φιλοπάτωρ έμεινε στην Ιστορία ως μια πανίσχυρη, δαιμόνια μονάρχης, που ήξερε να χρησιμοποιεί τα γυναικεία της όπλα για να παίρνει αυτό που ήθελε.

Χάρη στη φιλοδοξία και την προσωπική της γοητεία επηρέασε καθοριστικά τη ρωμαϊκή πολιτική σε μια αποφασιστική περίοδο και κατέληξε να αντιπροσωπεύει, όσο καμιά άλλη γυναίκα στην αρχαιότητα, το πρότυπο της μοιραίας γυναίκας.

Η πανέμορφη Κλεοπάτρα κατόρθωσε να σαγηνεύσει δύο από τους ισχυρότερους άνδρες της εποχής της, τον Ιούλιο Καίσαρα – στον οποίο έβαλε να τη μεταφέρουν τυλιγμένη σ’ ένα χαλί προτού γίνει ερωμένη του- και τον Μάρκο Αντώνιο -μια σχέση με τραγικό τέλος, αφού εκείνος αυτοκτόνησε και εκείνη φέρεται να έβαλε τέλος στη ζωή της επιτρέποντας σε δύο φίδια να τη δαγκώσουν.

Γουόλις Σίμπσον

Η Γουόλις Σίμπσον και ο Εδουάρδος Η΄ (Φωτογραφία αρχείου: ΑΡ)

H διαβόητη σοσιαλιτέ Αμερικανίδα της υψηλής κοινωνίας έμεινε στην ιστορία ως η ξελογιάστρα του πρίγκιπα Εδουάρδου, δούκα του Ουίνδσορ και μελλοντικού βασιλιά της Αγγλίας. Η Γουόλις Σίμπσον ήταν ακόμη παντρεμένη με τον δεύτερο σύζυγός της όταν γνώρισε τον Εδουάρδο τον Η΄. Τρία χρόνια αργότερα, το 1934, έγιναν εραστές, καθώς η «πιο μισητή γυναίκα της Αγγλίας» -που κατάφερε να βάλει στην άκρη όλες τις ερωμένες του πρίγκιπα. Το μεγάλο σοκ, όμως, για τη βρετανική και παγκόσμια κοινή γνώμη ήρθε όταν ο Εδουάρδος παραιτήθηκε από το θρόνο για να γίνει ο τρίτος σύζυγός της. Πολλοί υποπτεύονταν επίσης ότι η Γουόλις και ο Εδουάρδος ήταν κρυφοί θαυμαστές του ναζιστικού καθεστώτος.

Τζοάνα Χίφερναν

Η Τζοάνα Χίφερναν σε πίνακα του Κουρμπέ 

Το μοντέλο και μούσα από την Ιρλανδία άφησε εποχή τον 19ο αιώνα για τις ερωτικές σχέσεις της με τους καλλιτέχνες στους οποίους πόζαρε. Η Τζοάνα Χίφερναν προκάλεσε σκάνδαλο ως ανύπανδρη κοπέλα για τον δεσμό της με τον Αμερικανό καλλιτέχνη Τζέιμς Άμποτ Μακνήλ Γουίστλερ, αλλά το πραγματικό σοκ ακολούθησε όταν άρχισε να ποζάρει -και να τσαλακώνει, όπως πιστεύεται, τα ερωτικά σεντόνια του Γκυστάβ Κουρμπέ.

«Η Προέλευση του Κόσμου» του Γκιστάβ Κουρμπέ (Φωτογραφία: ΑΡ)

Ειδικοί εκτιμούν ότι η Χίφερναν ήταν το μοντέλο που πόζαρε για τον πίνακα του διάσημου Γάλλου ζωγράφου «Η προέλευση του κόσμου», ένα έργο που είχε προκαλέσει σάλο στη Γαλλία του 1866, καθώς απεικόνιζε μια γυναίκα ξαπλωμένη με ανασηκωμένο ένα λευκό ύφασμα που αφήνει ακάλυπτο το κάτω μέρος του σώματός της δίνοντας έμφαση στο εφηβαίο της.

Μαρκησία Λουίζα Κασάτι

Η μαρκησία Λουίζα Κασάτι ποζάρει στο φακό το 1922 (Φωτογραφία: Wikimedia Commons)

Η Ιταλίδα κληρονόμος μιας αμύθητης περιουσίας, μούσα σουρεαλιστών, φουτουριστών, ντανταϊστών και φοβιστών και προστάτιδα των Τεχνών, αιχμαλώτιζε επί δεκαετίες τον ενδιαφέρον των Ευρωπαίων, εμπνέοντας συγγραφείς, σχεδιαστές μόδας και σκηνοθέτες με το εκκεντρικό της lifestyle.

Η μαρκησία Λουίζα Κασάτι προκαλούσε σούσουρο και σκάνδαλα με κάθε τρόπο: έβγαινε βόλτα στην πλατεία του Αγίου Μάρκου φορώντας μόνον ένα γούνινο παλτό συνοδεία αλυσοδεμένων τσιτάχ που είχαν κολάρα με πολύτιμους λίθους, διοργάνωνε χλιδάτα πάρτι με γυμνούς υπηρέτες, φορούσε ως περιδέραιο ζωντανά φίδια, δειπνούσε με κέρινα ομοιώματά της, χρησιμοποιούσε εκχυλίσματα δηλητηριώδους φυτού για να κρατά διεσταλμένες τις κόρες των ματιών της κ.ο.κ. Η διάσημη μαρκησία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες μυθιστορημάτων και ταινιών, αλλά και για το διάσημο σχέδιο με τον Πάνθηρα του Cartier.

Λαίδη Γκοντάιβα

Η Λαίδη Γκοντάιβα σε πίνακα του John Collier (Φωτογραφία: Wikipedia)

Η αγγλοσαξονικής καταγωγής αριστοκράτισσα του 11ου μ.Χ. αιώνα έμεινε στην Ιστορία για τη θρυλική έφιππη γυμνή εμφάνισή της στους δρόμους του Κόβεντρι στο Γουέστ Μίντλαντς. Σύμφωνα με το θρύλο η Λαίδη Γκοντάιβα διαμαρτυρόταν στον άνδρα της, Λέοφρικ, κόμη της Μερκίας, για τους σκληρούς φόρους που επέβαλε στο λαό. Εκείνος της είπε τότε ότι θα μείωνε τους φόρους αν περνούσε ολόγυμνη πάνω στο άλογό της από την πολυσύχναστη αγορά της πόλης.

Η Γκοντάιβα αποδέχτηκε την πρόκληση και με τα μακριά μαλλιά της μόνο να καλύπτουν το γυμνό κορμί της, βγήκε βόλτα στους δρόμους του Κόβεντρυ, αφού προηγουμένους είχε ζητήσει από τους κατοίκους να μείνουν κλεισμένοι στα σπίτια τους. Όλοι υπάκουσαν εκτός από έναν ράφτη, ονόματι Τομ, που κρυφοκοίταζε από το παράθυρό του κι έμεινε στην ιστορία ως συνώνυμος του ηδονοβλεψία (Peeping Tom)

Έβελιν Νέσμπιτ

Η Έβελιν Νέσμπιτ το 1901 (Φωτογραφία: Wikimedia Commons) 

Διάσημη ηθοποιός και το πρώτο κατά πολλούς σούπερμοντελ η Έβελιν Νέσμπιτ ήταν μια από τις πιο φωτογραφημένες γυναίκες της εποχής της. Ήταν ένα από τα διάσημα «Gibson Girls» του Charles Dana Gibson, και διαφήμιζε τα πάντα, από σοκολάτες μέχρι ρούχα και αρώματα. Πόζαρε για το Vanity Fair και και το Cosmopolitan, αλλά η ιστορία της ήταν πολύ πιο σκοτεινή απ’ ό,τι δείχνουν οι αθώες φωτογραφίες της καθώς πρωταγωνίστησε σ’ ένα ερωτικό τρίγωνο, το τραγικό τέλος του οποίου συγκλόνισε την κοινή γνώμη.

Ήταν μόλις 15 ή 16 ετών όταν έκανε σχέση με τον 47χρονο παντρεμένο Στάνφορντ Γουάιτ, τον αρχιτέκτονα του Madison Square Garden, ενός από τα γνωστότερα αξιοθέατα της Νέας Υόρκης -κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκου ακόμη και σήμερα. Στη συνέχεια παντρεύτηκε έναν διαταραγμένο νακρομανή, τον Χάρι Θο, που σκότωσε τον Γουάιτ σε μια έκρηξη ζήλειας. Στη «δίκη του αιώνα» που ακολούθησε το 1906 είδαν το φως της δημοσιότητας πολλές λεπτομέρειες της παράνομης σχέσης του πανέμορφου μοντέλου με τον playboy αρχιτέκτονα, λεπτομέρεις που σκανδάλισαν το πουριτανικό κοινό της Αμερικής. Η καριέρα της πήρε έκτοτε την κάτω βόλτα με τη Νέσμπιτ να ανοίγει ένα σαλούν στο Hells Kitchen, να παλεύει με τον εθισμό στα ναρκωτικά και τελικά να αφήνει την τελευταία της πνοή σε ηλικία 82 ετών σε σχετική ανωνυμία.

Μέι Γουέστ

H ζωή της Μέι Γουέστ ήταν συνώνυμη με τα σκάνδαλα (Φωτογραφία: Flickr)

Μια από τις πρώτες σεξοβόμβες της μεγάλης οθόνης, γνωστή για τις «θανατηφόρες» καμπύλες της -λέγεται ότι το μπουκάλι της Coca Cola σχεδιάστηκε βάσει του σώματός της- και τις απίστευτες, γεμάτες σεξουαλικά υπονούμενα ατάκες της, η Μέι Γουέστ (1893-1980) σόκαρε αλλά και ενθουσίαζε συνάμα το κοινό της τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα με την προκλητική συμπεριφορά της. Εκτός από ηθοποιός ήταν σεναριογράφος, θεατρική συγγραφέας και σκηνοθέτις.

Το 1926 έγραψε, σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε σ’ ένα θεατρικό έργο που ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ με τίτλο “Sex” και προκάλεσε την έφοδο της αστυνομίας καθώς κρίθηκε «ανήθικο». Η Μέι και αρκετοί άλλοι ηθοποιοί συνελήφθησαν, τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες και έκαναν οκτώ μέρες στη φυλακή. Το sex symbol -«άγαλμα της λίμπιντο» την αποκάλεσαν οι κριτικοί κινηματογράφου- συνέχισε να γράφει θεατρικά έργα για αμφιλεγόμενα θέματα, αλλά σοφότερη μετά τα μπλεξίματά της με την αστυνομία, έπαιρνε πλέον προφυλάξεις.

Αλλά και η καριέρα της στον κινηματογράφο αντιμετώπισε λόγω της συμπεριφοράς της προβλήματα. Πολλές ταινίες της λογοκρίνονταν, αλλά η Μέι έβρισκε τον τρόπο να μπερδεύει τους λογοκριτές με υπονοούμενα και αμφίσημες ατάκες του τύπου:


  • «10 άνδρες με περιμένουν; Στείλε έναν, είμαι κουρασμένη»
  • «Μου αρέσουν μόνο δύο είδη ανδρών, οι ντόπιοι και οι εισαγόμενοι»
  • «Δύο γλώσσες μιλώ, του σώματος και τα Αγγλικά»
  • «Είναι πιστόλι αυτό στην τσέπη σου, ή χάρηκες που με είδες;»
  • «Όλο το γράψιμο το κάνω στο κρεβάτι. Όλοι ξέρουν ότι εκεί κάνω την καλύτερη μου δουλειά».

Η Μέι Γουέστι πέθανε τον Νοέμβριο του 1980 σε ηλικία 87 ετών.



Πηγή:iefimerida.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Post Bottom Ad