- Κενό γράµµα ο νέος νόµος για τα χύµα λαδόξιδα στην εστίαση
- Τακτική «πονάει χέρι, κόβει χέρι» ακολουθούν 2 στους 3 µαγαζάτορες
«Τουλάχιστον έφυγαν τα λαδόξιδα από τα τραπέζια στα εστιατόρια», λέει στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο Γιώργος Οικονόµου, γενικός διευθυντής του Συνδέσµου Ελληνικών Βιοµηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), ερωτηθείς για τα αποτελέσµατα της εφαρµογής της νοµοθεσίας, που από 1/1/2018 επιβάλλει τη διάθεση του ελαιολάδου στους καταναλωτές στα κέντρα εστίασης σε σφραγισµένες, µη επαναγεµιζόµενες, συσκευασίες µίας χρήσης.
«Αυτό το λάδι ήταν δυσφήµηση για το ελληνικό ελαιόλαδο. Έµενε για καιρό πάνω στο τραπέζι, σε άσχηµες συνθήκες και τελικά δεν ξεχώριζες το λάδι από το ξίδι», προσθέτει.
-Διαφήμιση-
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις της αγοράς, µόνο ένα ποσοστό της τάξης του 30% έχει προσαρµοστεί στη νέα νοµοθεσία, ενώ ήδη, από τον Απρίλιο, ξεκίνησε η επιβολή προστίµων σε εστιατόρια και άλλα κέντρα µαζικής εστίασης. Σύµφωνα µε τη νοµοθεσία, επιβάλλεται πρόστιµο ύψους τουλάχιστον 500 ευρώ σε όσους δεν διαθέτουν µικρές ατοµικές συσκευασίες για το ελαιόλαδο.
«Όταν αποφασίστηκε το µέτρο, είχε συναινέσει και η Οµοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελµάτων (σ.σ. στην οποία ανήκουν 150.000 εστιατόρια σε όλη τη χώρα). Θεωρούµε ότι πρόκειται για θέµα κύρους για τη χώρα και το εθνικό µας προϊόν. Ωστόσο, δεν είµαστε υπέρ των προστίµων και πιστεύουµε ότι πρέπει να δοθούν η δυνατότητα και ο χρόνος σε όλους να προσαρµοστούν. Το κυριότερο είναι να ενηµερωθεί ο καταναλωτής ότι µπορεί να ζητήσει µικρή συσκευασία ελαιολάδου για τη σαλάτα ή το φαγητό του», εξηγεί ο κ. Οικονόµου. Γιατί πλέον, µε τη νέα νοµοθεσία, το ελαιόλαδο στα κέντρα εστίασης φτάνει στο τραπέζι µόνο µετά από αίτηµα του καταναλωτή. Όµως, οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν καν.
Ανάγκη να διαδοθεί η πληροφορία
Σε αυτή την κατεύθυνση, της ενηµέρωσης, σχεδιάζει να κινηθεί ο ΣΕΒΙΤΕΛ. «Τις επόµενες ηµέρες, στο Διοικητικό µας Συµβούλιο θα συζητήσουµε το θέµα, προκειµένου να βρεθεί χρηµατοδότηση και να σχεδιαστεί καµπάνια ενηµέρωσης, σε συνεργασία µε τον ΕΦΕΤ και την ΕΚΠΟΙΖΩ», τονίζει ο κ. Οικονόµου.
Όσον αφορά τη χρέωση στον καταναλωτή, εναπόκειται στην καλή διάθεση και την πολιτική του εστιάτορα. Κάποια εστιατόρια διαλέγουν να µη χρεώσουν επιπλέον για το ελαιόλαδο σε ατοµικές συσκευασίες, άλλα πωλούν 1 ευρώ τη φιάλη των 100 ml. Από την πλευρά της νοµοθεσίας, δεν καθορίζονται συγκεκριµένες προδιαγραφές. Ο γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ τονίζει ότι, εκτός των άλλων, βασικός στόχος του συγκεκριµένου µέτρου είναι και η προώθηση και διαφήµιση του ελληνικού ελαιολάδου.
«Για αυτόν τον λόγο, θέλαµε να εφαρµοστεί προτού ξεκινήσει η τουριστική περίοδος. Ειδικά στα τουριστικά µέρη, είναι σηµαντικό να δοκιµάσει ο καταναλωτής-τουρίστας ποιοτικό επώνυµο ελαιόλαδο στη σαλάτα ή στα χόρτα του και µετά να το αναζητήσει», τονίζει. Προς αυτή την κατεύθυνση, πολλοί τυποποιητές ελαιολάδου διαθέτουν στα κέντρα εστίασης ελαιόλαδο ατοµικής συσκευασίας σε πολύ καλές τιµές ή κάνουν προσφορές προσθέτει.
Κάποια εστιατόρια προµηθεύονται ελαιόλαδο από παραγωγούς και βάζουν πάνω στην ετικέτα των µικρών συσκευασιών την επωνυµία του καταστήµατος.
Ήδη, πάνω από 30 µέλη του ΣΕΒΙΤΕΛ έχουν τη δυνατότητα να προµηθεύσουν τα κέντρα εστίασης µε συσκευασίες ελαιολάδου µίας χρήσης, ενώ ο αριθµός των επιχειρήσεων αυξάνεται συνεχώς. «Οι τυποποιητές καταλαβαίνουν ότι οι µικρές συσκευασίες είναι ένας τρόπος διαφήµισης του προϊόντος τους», τονίζει ο κ. Οικονόµου.
Από την άλλη, πάντως, αρκετοί τυποποιητές εξηγούν ότι οι µικρές συσκευασίες δυσκολεύουν πολύ τη διαδικασία τυποποίησης.
Λιγότερα από τα µισά εστιατόρια εφαρµόζουν πλήρως τη διάταξη Από τα δέκα εστιατόρια που επισκέφτηκε η «ΥΧ», τόσο στην Αθήνα όσο και σε παραλιακή περιοχή που συγκεντρώνει µεγάλη τουριστική κίνηση, µόνο τα τέσσερα είχαν υιοθετήσει την εφαρµογή της νοµοθεσίας. Οι δικαιολογίες πολλές και ευφάνταστες.
Σύµφωνα µε τη νοµοθεσία, επιβάλλεται πρόστιµο ύψους τουλάχιστον 500 ευρώ σε όσους δεν διαθέτουν µικρές ατοµικές συσκευασίες για το ελαιόλαδο.
Σύµφωνα µε τη νοµοθεσία, επιβάλλεται πρόστιµο ύψους τουλάχιστον 500 ευρώ σε όσους δεν διαθέτουν µικρές ατοµικές συσκευασίες για το ελαιόλαδο.
Ο ιδιοκτήτης ενός εστιατορίου τόνισε ότι µε αυτόν τον τρόπο τού επιβάλλεται να υποβαθµίσει την ποιότητα ελαιολάδου που προσφέρει στους πελάτες του. «Χρησιµοποιώ και τοποθετώ πάνω στο τραπέζι εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο συγκεκριµένης επωνυµίας, πολύ καλής ποιότητας, σε συσκευασία 250ml σε φιάλη, µε πώµα ασφαλείας. Αν χρησιµοποιήσω τις συσκευασίες µίας χρήσης, θα πρέπει να χρεώσω το ελαιόλαδο στον πελάτη, ενώ η ποιότητα θα πέσει», εξηγεί στην «ΥΧ» (η ταυτότητά του δεν αναφέρεται για ευνόητους λόγους). Ένα άλλο από τα εστιατόρια που επισκεφτήκαµε δήλωσε ότι του έχουν τελειώσει οι συσκευασίες µίας χρήσης και δεν έχει προλάβει να προµηθευτεί. Το ένα από τα τέσσερα νοµότυπα εστιατόρια προσέφερε συσκευασίες των 100 ml και τις χρέωνε στους πελάτες, µόνο εφόσον τις έπαιρναν µαζί τους. Σε ερώτησή µας, πάντως, αρνήθηκε κατηγορηµατικά ότι ξαναγεµίζει τις συσκευασίες, εφόσον η νοµοθεσία ορίζει ότι πρέπει να ανοίγονται παρουσία του πελάτη, όπως π.χ το κρασί.
Πολλοί χώροι εστίασης, όταν οι πελάτες ζητούν «λαδόξιδο», εφόσον οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι έχει αλλάξει η νοµοθεσία, παίρνουν το γνωστό πιάτο και το επιστρέφουν στο τραπέζι µε την προσθήκη του ελαιολάδου που χρησιµοποιείται σε µεγάλες ποσότητες στην επιχείρηση.
«Ο νόµος έχει πολλές ασάφειες και αφήνει περιθώρια στα κέντρα εστίασης να διαλέξουν τον τρόπο µε τον οποίο θα εφαρµόσουν το µέτρο. Εµείς έχουµε µικρές συσκευασίες, 20-60-100 ml, τα οποία οι ιδιοκτήτες συνήθως χρεώνουν στους πελάτες τους. Σε αυτά τα µεγέθη δεν υπάρχουν πώµατα ασφαλείας, πάντως» τονίζει ο Κωνσταντίνος Φιντικάκης, υπεύθυνος προµηθειών της εταιρείας Terra Creta στο Κολυµβάρι Χανίων. «Στην Κρήτη, λόγω του τουρισµού, υπάρχει ζήτηση από τα εστιατόρια για αυτές τις συσκευασίες, οπότε έχουµε παραγγελίες. Στην αρχή, ήµασταν λίγο διστακτικοί να φτιάξουµε µεγάλο στοκ, γιατί εδώ στην Ελλάδα οι νόµοι αλλάζουν γρήγορα. Θα δούµε πώς θα πάει στη συνέχεια της σεζόν», επισηµαίνει.
Έλεγχοι για λάδι και φέτα
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίµων (ΕΦΕΤ) αποφάσισαν τη διενέργεια εντατικών ελέγχων στην αγορά από τα τέλη Μαΐου, τόσο για τη φέτα (προκειµένου να µη χρησιµοποιείται λευκό τυρί σε σαλάτες και φαγητά όπου στον κατάλογο αναγράφεται φέτα), όσο και για το ελαιόλαδο, τα δύο «εθνικά προϊόντα» της Ελλάδας. Στα γραφεία του ΕΦΕΤ πραγµατοποιήθηκε σύσκεψη µε εκπροσώπους της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελµάτων (ΠΟΕΣΕ) και του ξενοδοχειακού Επιµελητηρίου Ελλάδας για το θέµα και την αναγκαιότητα συµµόρφωσης.
Ειδικά το ελαιόλαδο, «σύµφωνα µε τη νέα νοµοθετική διάταξη, θα πρέπει να διατίθεται από τα καταστήµατα µαζικής εστίασης στον τελικό καταναλωτή αποκλειστικά και µόνο µέσω σφραγισµένων µη επαναγεµιζόµενων συσκευασιών ή συσκευασιών µίας χρήσης, οι οποίες πρέπει να φέρουν σχετικές επισηµάνσεις στην ετικέτα τους, σύµφωνα µε την ισχύουσα ενωσιακή νοµοθεσία. Πρόκειται για εφαρµογή της νοµοθεσίας Aριθµ. 91354/2017 Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εµπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ). Ήδη, σύµφωνα µε τον σχετικό κατάλογο διοικητικών προστίµων, έχει αυξηθεί πολύ ο αριθµός των σχετικών προστίµων που επιβάλλονται σε εστιατόρια.
«Σε δειγµατοληπτικό έλεγχο είδαµε πως ο νόµος εφαρµόζεται κατά 25%»
Είχε δοθεί µια παράταση προσαρµογής, γιατί, όπως κάθε πράγµα στην Ελλάδα, έτσι και αυτό θέλει τον χρόνο του. Δεν είναι κάτι εύκολο. Δεν πρόκειται για µια προσπάθεια µόνο του ΣΕΒΙΤΕΛ. Συµφωνήσαµε µε τους επαγγελµατίες εστιάτορες και µε τη συµβολή του υπουργείου στοχεύσαµε στην προστασία του ελληνικού ελαιολάδου. Η προηγούµενη κατάσταση δεν εξασφάλιζε την ποιότητα του προϊόντος. Σε ένα δείγµα ελέγχων που έγινε, το ποσοστό µη εφαρµογής ήταν στο 25%, αλλά χρειάζεται χρόνος για να εφαρµοστεί πλήρως.
Οι επαγγελµατίες σίγουρα έρχονται αντιµέτωποι µε διάφορα διλήµµατα, όσον αφορά την εφαρµογή. Για παράδειγµα, πρέπει να το χρεώσουν ή όχι; Θεωρώ ότι πρέπει να το χρεώσει, όπως χρεώνεται και το κουβέρ και πρόκειται για τακτική την οποία οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει. Από την άλλη, πρέπει και οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι πρέπει να ζητήσουν επιπλέον λάδι για τη σαλάτα ή τα χόρτα, για να τους φέρουν τις µικρές συσκευασίες.
Δεν θα βρίσκεται πάνω στο τραπέζι από την αρχή
Πρέπει να είµαστε έτοιµοι εµείς, ως παραγωγοί και ως εστιάτορες, και νοµίζω ότι ο καταναλωτής θα συνηθίσει και θα εκτιµήσει το νέο µέτρο. Αυτό το µπουκαλάκι, από την άλλη, για τους επαγγελµατίες είναι και ένα όχηµα διαφήµισης, για τους παραγωγούς, τους τυποποιητές αλλά και τα εστιατόρια, γιατί είναι επώνυµο προϊόν και µπορούν να αναγράφουν το όνοµα του εστιατορίου στην ετικέτα. Ήδη, πολλά εστιατόρια το κάνουν. Είχαµε υπολογίσει ότι, αν όλο το λάδι που πριν ήταν στα «λαδόξιδα» αλλαζόταν µε ελαιόλαδο σε µικρές επώνυµες σφραγισµένες συσκευασίες, η συνολική ποσότητα θα έφτανε τους 8.000-10.000 τόνους. Ο κλάδος της εστίασης είναι πολύ ανεπτυγµένος στη χώρα, ενώ η κατανάλωση αυξάνεται κατακόρυφα και λόγω του τουρισµού, ειδικά στα µέρη που έχει τουριστική κίνηση. Αναµφισβήτητα, το όφελος και για τους Έλληνες παραγωγούς θα είναι µεγάλο από την εφαρµογή του µέτρου.
ΠΗΓΗ:ypaithros.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου